1) Sumber-sumber utama | Tingkatan 3 | · Soalan 46 pasal sumber alam yang dapat digunakan secara berterusan-air,tanah dan hutan(PMR 2005) · Soalan 44 pasal sumber yang tidak boleh diperbaharui-mineral(PMR 2006) · Hasil dari pokok kayu bakau digunakan untuk…(PMR 2006) |
2) Taburan Pelbagai Sumber | Tingkatan 3 | · Soalan 43 pasal peta dan kegunaan sumber mineral di kawasan berlorek-petroleum & gas asli(PMR 2005) · Negara yang menjana tenaga suria sbg tenaga alternatif (PMR 2006) |
3) Kepentingan pelbagai sumber | Tingkatan 3 | · Soalan 45 pasal peta & menanyakan kegunaan bahan mentah di kawasan berlorek-baja (PMR 2005) |
4) Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar | Tingkatan 3 | · Apakah yang dapat dilakukan jika bekalan air & elektrik permintaan meningkat? (PMR 2005) |
5) Pengurusan Sumber | Tingatan 3 | · Soalan 48 pasal rajah dan langkah mengurangkan pergantungan terhadap sumber yang dipasarkan iaitu gas asli dan petroleum(PMR 2005) · Soalan 48 langkah mengekalkan sumber hutan di Malaysia-rawatan silvikultur dan wujudkan taman negara(PMR 2006) · Soalan 47 pengurusan sumber berkaitan agensi MTIB,FRIM dan PERHILITAN(PMR 2005) |
6) Kegiatan Ekonomi Utama | Tingkatan 3 | · Soalan 49 jenis kegiatan ekonomi yang tergolong dalam sektor tertier-pelancongan dan perdagangan(PMR 2006) · Soalan 51 lokasi yang melibatkan kegiatan memproses petroleum dan industri petroleum(PMR 2005) |
7) Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kegiatan Ekonomi | Tingkatan 3 | · Soalan 54 kawasan dalam peta yang terdiri daripada tanih gambut dan ditanami nanas(PMR 2006) · Soalan 53 tanaman yang berkaitan dengan tanih laterit bersaliran baik dan di bawah agensi MPOB(Kelapa Sawit)-PMR 2006 · Soalan 52 penglibatan MATRADE dalam sektor perdagangan(PMR 2006) |
8) Sumbangan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara | Tingkatan 3 |
|
9) Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar | Tingkatan 3 | · Soalan 57 kesan penggunaan baja urea dan racun serangga terhadap alam sekitar serta kehidupan akuatik(PMR 2006) · Soalan 56 fenomena berkaitan pandang darat dalam rajah-pulau haba(PMR 2006) |
10) Langkah-langkah mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar | Tingkatan 3 | · Program kitar semula di negara Jerman,Jepun,Denmark dan Singapura (PMR 2006) |
11) Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa | Tingkatan 3 | · Soalan 57 faedah kerjasama ekonomi antarabangsa kepada pembangunan Malaysia(PMR 2005) |
Saturday, December 11, 2010
Revisi Tingkatan 3 - Geografi (PMR)
Friday, December 10, 2010
Revisi Tingkatan 2 - Geografi (PMR)
1) Taburan Penduduk | Tingkatan 2 | · Soalan 28 faktor yang mempengaruhi kepadatan penduduk di Prai dan Shah Alam(PMR 2005) · Soalan 29 aktiviti yang mempengaruhi tumpuan dan kepadatan penduduk di Tanjung Karang dan Dataran Kelantan(PMR 2006) · Soalan 33 faktor utama menyebabkan tumpuan penduduk di Jengka dan Ketengah (PMR 2006) |
2) Perubahan Penduduk | Tingkatan 2 |
|
3) Migrasi | Tingkatan 2 |
|
4) Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar | Tingkatan 2 | · Soalan 29 kesan pertambahan penduduk terhadap alam sekitar-penerokaan tanah lebih giat,kawasan tadahan hujan terjejas dan permintaan bekalan air meningkat(PMR 2005) |
5) Hubungan Kependudukan dengan sumber | Tingkatan 2 | · Soalan 31 ciri penduduk negara Kanada & Australia-kadar kematian rendah serta kadar celik huruf tinggi(PMR 2006) |
6) Petempatan | Tingkatan 2 | · Soalan 34 pasal peta dan lokasi petempatan awal yang mempunyai persamaan dengan lokasi pertengahan awal di Lembah Bujang dan Kota Tampan-Lembangan Sg.Nil (PMR 2006) · Soalan 35 sebab petempatan awal manusia bermula di lembah sungai-tanah yang subur(PMR 2006) · Soalan 33 lokasi petempatan awal di Malaysia-Gua Niah,Sarawak dan Kota Tampan,Perak serta Lembah Bujang di Kedah(PMR 2005) · Soalan 37 pasal rajah & jenis petempatan berpusat(PMR 2005) · Soalan 35 fungsi kawasan luar bandar di Malaysia-pengeluar hasil pertanian (PMR 2005) |
7) Pembandaran | Tingkatan 2 | · Soalan 37 pasal peta & lokasi bandar-bandar yang berfungsi sebagai pusat pentadbiran negeri-Seremban dan Kuching(PMR 2006) · Soalan 34 pasal peta & faktor dikaitkan dengan perkembangan petempatan di Kertih dan Bintulu(PMR 2005) · Soalan 36 pasal peta & faktor perkembangan petempatan di Kertih dan Bintulu (PMR 2006) · Soalan 31 pasal peta & kesan migrasi kepada kawasan berlorek-pertambahan peluang pekerjaan di K.Lumpur(PMR 2006) |
8) Keperluan Pengangkutan dan Perhubungan Awal | Tingkatan 2 | · Hasil utama yang diangkut melalui kereta api-Taiping ke Port Weld,K.Lumpur ke Port Swettenham(PMR 2006) |
9) Perkembangan Jaringan Pengangkutan | Tingkatan 2 | · Soalan 41 faktor yang menyebabkan jaringan pengangkutan di pantai barat Semananjung Malaysia lebih padat-kegiatan ekonomi dan tanah pamah luas(PMR 2006) · Soalan 32 bandar persimpangan kereta api antara pantai barat dengan pantai timur Semananjung Malaysia-Gemas(PMR 2005) · Soalan 41 pasal rajah dan tujuan pembinaan jalan kereta api(PMR 2005) · Soalan 42 pasal kepentingan pesisir pantai di Malaysia(PMR 2006) · Soalan 40 pentingnya pengangkutan udara kepada pembangunan Malaysia(PMR 2005) · Soalan 38 kesan pembinaan lebuh raya terhadap Alam Sekitar-gelongsoran tanah & ekosistem terjejas(PMR 2006) |
10) Perkembangan Sistem Perhubungan | Tingkatan 2 | · Faktor yang mempengaruhi perkembangan sistem perhubungan(PMR 2005) |
Thursday, December 9, 2010
Revisi Tingkatan 1 - Geografi (PMR)
Ulasan Soalan-Soalan lepas PMR (Topik-Topik Tingkatan 1)
Topik | Tingkatan | Kupasan & Ulasan Soalan Lepas |
1) Kedudukan dan Ketinggian | Kemahiran Geografi (Tingkatan 1, Tingkatan 2 & Tingkatan 3) | · Soalan 17 berdasarkan rajah dan menanyakan waktu tempatan di X (PMR 2005) · Soalan 1 iaitu pelajar perlu menentukan segi empat grid yang mempunyai kawasan paling tinggi(PMR 2005) · Soalan 5 tentang selang kontur peta (PMR 2005) · Soalan 5 menanyakan tentang selang kontur peta (PMR 2006) · Soalan 5 menanyakan hubungkait garisan kontur dengan bentuk muka bumi (PMR 2003) |
2) Arah | Kemahiran Geografi (Tingkatan 1, Tingkatan 2 & Tingkatan 3) | · Soalan 2 menanyakan arah yang ditujui Sg. Juru(PMR 2004) · Soalan 6 menanyakan kedudukan Gunung Raya dari Kg. Balau(PMR 2005) · Soalan 1 menanyakan bearing sukuan simpang 3 di Pekan Maju dari kuil (PMR 2006) |
3) Skala & Jarak | Kemahiran Geografi (Tingkatan 1, Tingkatan 2 & Tingkatan 3) | · Soalan 3 mengkhendaki pelajar mengukur jarak jalanraya iaitu jarak melengkung (PMR 2005) · Soalan 12 menyuruh pelajar menukar pecahan wakilan kepada skala lurus (PMR 2000) · Soalan 4 menanyakan keluasan kawasan sawah padi(PMR 2005) · Soalan 6 menanyakan keluasan kawasan padi(PMR 2004) |
4) Graf,Carta dan Rajah | Kemahiran Geografi (Tingkatan 1, Tingkatan 2 & Tingkatan 3) | · Soalan 9 berdasarkan jadual tentang suhu kawasan X(PMR 2004) · Soalan 7 berdasarkan graf bar majmuk menegak mengenai import kereta negara X(PMR 2000) · Soalan 20 mengkhendaki calon mentafsirkan graf gabungan untuk mengetahui ciri-ciri suhu dan hujan(PMR 2006) · Soalan 8 berdasarkan carta bilangan pekerja(PMR 2001) |
5) Peta | Kemahiran Geografi (Tingkatan 1, Tingkatan 2 & Tingkatan 3) | · Soalan 2 menanyakan ciri budaya di kawasan segi 4 grid(PMR 2005) · Soalan 2 menanyakan peranan Pekan Ria sebagai pusat pentadbiran daerah dan pusat pengumpul hasil pertanian(PMR 2003) · Soalan 4 menanyakan faktor kelapa sawit ditanam secara meluas dalam kawasan peta(PMR 2001) · Soalan 3 menanyakan tentang penanaman getah secara ladang(PMR 2003) · Soalan 6 tentang jenis bentuk muka bumi dan kegiatan ekonomi di peta(PMR 2006) |
6) Bentuk Muka Bumi | Tingkatan 1 | · Soalan 17 mengenai Banjaran Titiwangsa,iaitu legeh sungai dan terdapatnya kawasan peraginan (PMR 2003) · Soalan 7 berdasarkan peta dan kedudukan Gunung Tahan(PMR 2006) · Soalan 9 tentang rajah dan menanyakan pembentukan kerak bumi(PMR 2005) · Soalan 10 menanyakan pasal batu tunggul(PMR 2006) · Soalan 15 menanyakan bentuk muka bumi pemendapan ombak-beting pasir dan anak tanjung(PMR 2005) · Soalan 16 pasal bentuk muka bumi pinggir pantai-teluk dan tanjung(PMR 2005) · Soalan 13 tentang tasik yang terbentuk semula jadi-tasik bera & tasik chini (PMR 2005) · Soalan 11 tentang bentuk muka bumi yang terdapat di peringkat tengah sungai -lurah U(PMR 2007) · Soalan 11 pasal bentuk muka bumi di bahagian hilir sungai-delta & tasik ladam(PMR 2006) |
7) Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia | Tingkatan 1 | · Soalan 53 pasal empangan yang dibina untuk di tanah tinggi(PMR 2004) · Soalan 10 tentang persamaan kepentingan kawasan Tanah Tinggi Cameron dan Pergunungan Alps Switzerland(PMR 2005) · Soalan 11 pasal tujuan kaedah pertanian berteres-mengawal hakisan tanah dan kawasan pertanian terhad(PMR 2005) · Soalan 8 pasal kesan penerokaan di kawasan tanah tinggi-hakisan dan gelongsoran tanih(PMR 2005) |
8) Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar | Tingkatan 1 | · Soalan 59 tentang kegiatan pembalakan yang menyebabkan kawasan tadahan air terjejas dan suhu setempat meningkat (PMR 2006) · Soalan 58 pasal kesan pertanian pindah yang melibatkan hutan ditebang dan dibakar,tanam dan tinggal dijalankan (PMR 2006) · Soalan 52 pasal sebab kaedah biologi digunakan bagi mengawal makhluk perosak di ladang kelapa sawit(PMR 2004) |
9) Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria Serta Pengaruhnya Terhadap Cuaca dan Iklim | Tingkatan 1 | · Soalan 19 pasal rajah dan menanyakan kesan pergerakan bumi-pembiasan angin,siang & malam,kejadian pasang surut(PMR 2005) · Soalan 16 pasal rajah dan kesan putaran bumi-pembiasan angin lazim(PMR 2006) · Soalan 18 pasal rajah dan kedudukan bumi semasa solstis musim sejuk(PMR 2005) · Soalan 19 pasal kawasan menerima banyak hujan di S.Malaysia-Bkt Larut(PMR 2007) · Soalan 17 pasal kawasan menerima banyak hujan-Bkt Larut(PMR 2006) · Soalan 20 kawasan dlm peta yang menerima hujan paling sedikit-Jelebu(PMR 2007) · Soalan 31 kawasan yang sering dilanda taufan(PMR 2003) · Soalan 19 kawasan dalam peta yang mengalami min suhu tahunan(PMR 2003) · Soalan 7 perbezaan suhu antara tempat K dan L di Gunung X(PMR 2005) · Soalan 15 faktor yang menyebabkan perbezaan suhu antara K.Lumpur 27 Celcius dan Kundasang 18 Celcius(PMR 2006) |
10) Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia | Tingkatan 1 | · Soalan 20 ciri iklim dan cara hidup manusia di Gurun Thar(PMR 2005) · Soalan 21 kawasan dan kegiatan ekonomi di Gurun Thar-penternakan(PMR 2006) · Soalan 26 pasal hutan taiga dan kerja pembalakan pada musim sejuk-Siberia II(PMR 2005) · Soalan 19 penduduk tinggal di dalam igloo pada musim sejuk dan harpun untuk menangkap ikan-Greenland(PMR 2006) |
11) Pengaruh Manusia Terhadap Cuaca dan Iklim | Tingkatan 1 | · Soalan 39 ciri bandar X,iaitu jalan berturap & bangunan konkrit yang dibina rapat-pulau haba(PMR 2005) |
12) Tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar | Tingkatan 1 | · Soalan 25 hutan yang mempunyai ciri malar hijau dan berakar banir-hutan hujan tropika(PMR 2005) · Soalan 22 ciri hutan yang mempunyai empat lapisan dan akar banir(PMR 2006) |
13) Faktao-faktor Yang Mempengaruhi Pelbagai Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi | Tingkatan 1 | · Soalan 22 kombinasi benar pasal jenis tanih dan tumbuhan(pasir-hutan pantai,lumpur-hutan paya bakau,gambut-hutan paya air tawar)-PMR 2005 · Soalan 24 pasal tanih dan tumbuhan(cengal-kerikil,ru-berpasir)-PMR 2006 · Soalan 27 ciri-ciri tumbuhan semulajadi di Gurun Sahara-batang berlendair;kulit pokok tebal(PMR 2005) |
14) Kepentingan Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi | Tingkatan 1 | · Soalan 24 kepentingan tumbuhan semula jadi-cerucuk dan arang batu(PMR 2005) · Soalan 27 pasal tumbuhan dan kegunaannya(rotan-perabot,nipah-atap,bakau-kayu arang)-PMR 2006 · Soalan 26 tentang kepentingan hutan paya bakau(PMR 2006) |
15) Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Tumbuh-Tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar | Tingkatan 1 | · Soalan 58 kesan pembalakan terhadap alam sekitar-tingkatkan suhu(PMR 2005) |
16) Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar | Tingkatan 1 | · Soalan 23 pasal Pusat Perlindungan Orang Utan(PMR 2005) · Soalan 28 tujuan penghutanan semula dijalankan(PMR 2006) |